Torturi de mere

Ce te faci cind te roaga cineva sa-i spui rapid o reteta pentru un tort – de fructe, sa zicem? Iar tu nu stii una, ci mai multe. De fapt, nu mai multe retete, in sensul clasic al ingredientelor, ci mai multe moduri de a concepe tortul de mere. Caci despre el e vorba.

Asa am patit si eu azi: sora-mea m-a sunat, avea nevoie urgent de o reteta. Voi probabil va amintiti ca anul trecut, de ziua mea, am facut nu unul, ci doua torturi, din acelasi motiv (stupid?) – si anume, ca nu ne puteam hotari, eu si cealalta sora a mea, asupra justetei retetei. Una din noi era sigura ca merele se pun in tava taiate felii si deasupra lor se toarna compozitia de pandispan si abia apoi se baga la cuptor, cealalta stia ca merele se baga mai intii la cuptor, sa se faca partial, si abia apoi se scot, se racesc, se toarna compozitia si se coace toata treaba.

Si pe cind ii explicam eu treaba asta surorii mele (cea care nu a participat la torturile de anul trecut) la telefon, hop si mama cu o idee. Mi-a explicat-o, eu o treceam mai departe prin telefon, modificind pe ici, pe colo… Mama venea cu ideea revolutionara ca mai inainte de a baga merele in forma (nu felii, ci jumatati scobite) in care se va coace tortul, trebuie ars zahar, in acea tava, si tapetata in sus. Astfel incit, dupa coacerea si intoarcerea tortului, el sa para glasat cu sirop de zahar ars. Sor-mea mai avea citeva ore pina la momentul adevarului, asa incit ne-a transmis ca „mai vorbim diseara”.

Spre seara, insa, mama si-a mai „amintit” (eu cred ca le inventeaza, dar e cu atit mai dragut…) ca e posibil ca algoritmul sa fie urmatorul: pui un rind de mere, jumatati scobite in care mai viri si ceva unt, apoi torni putin pandispan apoi inca un rind de mere apoi restul de pandispan… De data asta, a vrut neaparat sa i-o impartaseasca prin viu grai, asa incit mi-a luat telefonul (eu ii spuneam sora-mii ceva gen: auzi, mama si-a mai amintit ceva, eu iti spun ce, dar tu nu te lua dupa ce-ti spun). Doar ca sora mea nu mai era nevoita sa faca acel tort – aflase cu o zi prea tirziu de o aniversare. Ramine sa facem din nou experimentul, de data asta probabil cu trei-patru retete, de ziua mea. Adica joi.

5 responses to “Torturi de mere

  1. Nu am inteles prea bine disputa dinte voi,care are mai multa dreptate?Aici cred ca depinde de gustul fiecaruia.Mie una imi place sa pun merele intregi in forma,le las putin la cuptor sa se inmoaie,apoi pun pandispanul.Normal ,adaug zahar si putina dilceata de visine in fiecare scobitura a merelor,le ung cu putin unt si le las asa la cuptor pana se inmoaie.Apoi face restul.

  2. Dragi gospodine oare inainte de a scrie acest articol ati tras cvea la masea? ( adica o palinca)? pe cuvant nu inteleg nimic din reteta voastra. dupa ce va reveniti din mahmureala poate o ma scrieti odata. multumesc.

  3. buna,am facut si eu acest tort si cu mere rase dar preferatul ramane tot ala cu merele intregi si doar scobite si umplute cu dulceatza,nuci ,alune si unt.. pofta buna va urez..bye

  4. Dr. Alina-Delia Chiru

    Dragii mei,

    Inspiratia intr-ale gastronomiei imi vine citind-de cele mai multe ori in format electronic-diverse retete pe care incerc sa le adaptez exigentelor mele culinare…De aceea am incercat o reteta adaptata de tort de mere,care a fost-o spune sotul meu cel pofticios-un adevarat succes.V-o propun si voua,e rapida si foarte simpla:1 kg de mere,3-4 linguri dulceata de visine,200 g de nuci tocate,6 oua mari,6 linguri de zahar tos,6 linguri de faina,1 plic praf de copt,unt pentru uns tava.Inainte de toate,dai drumul la cuptor la maximum,apoi separi ouale,bati albusurile spuma cu sare si zaharul pus lingura cu lingura ca pt. bezea,adaugi galbenusurile,faina si praful de copt si amesteci cu lingura de jos in sus pana la omogenizare.Intr-o cratita pui merele decojite si taiate bucatele cu zahar si scortisoara la calit,adaugi dulceata si nuca apoi ungi tava de copt cu unt-si pe laterale-pui amestecul de mere,adaugi compozitia si dai la cuptor.Nu uita sa reduci flacara la jumatate,altfel ramane cruda la mijoc!O lasi cam 20 de minute,oricum e gata cand scoti scobitoarea curata.Eu nu am o forma de copt speciala,ci posed una bucata cratita de tuci(tiganeasca) cu fundul plat,de vreo 3 litri si care ma ajuta sa fac niste torturi delicioase,caci folosesc aceeasi reteta de pandispan si la tarte si la rulade(dar doar cu 1 ou),respectand proportiile,desigur!Va doresc ”succesuri” in bucatarie si pofta buna!

  5. …si pana la urma…cum au iesit torturile😉 :))

Lasă un răspuns

