Boboteaza

Ieri am facut sezatoare. Ei, una de oras, nu de-aia autentica. Ne-am adunat, o parte din femeile din familie, sa facem o „tarta cu fructe” pentru o Ioana. Nu stiu cum se intimpla cind ne apucam noi sa facem O tarta (sau UN tort, ca anul trecut, de ziua mea…) – dar sfirsim prin a face… DOUA.

Si cum stateam noi, asa, printre cratite, boluri, polonice, pungi cu zahar, cutite si instrumente de taiat/feliat fructe, ne-am adus aminte de sarbatorile de la tara. Eu, de singurele pe care le-am prins la tara (mea) – in afara de cele din Maramures – iar mama, de toate din copilaria ei. Asa ca nu-mi amintesc decit… colacei. Acum, trebuie sa va spun ca, la matusa Lora, colaceii se faceau cu zecile sau sutele, erau obligatorii si erau destinati colindatorilor. Inutil sa va spun ca erau cele mai bune bunatati ale Sarbatorilor, chiar daca erau facuti doar cu faina-apa-sare (si, probabil, drojdie, dar ma indoiesc). Dupa acea iarna de acum o suta de ani cind am facut eu sarbatorile de iarna la tara, am visat an de an la colacii matusii. Pina anul asta, cind, nu-i asa, starea mea avansata de graviditate a facut familia sa se mobilizeze, asa ca am primit 2 (doi!) colacei, la intoarcerea rudelor de la tara [eu as fi putut minca si zece, dar lor, pentru ca nu le plac in mod deosebit, li s-au parut prea multi si asa. Of, trebuie sa marturisesc: cind mi-au zis la telefon ca imi aduc colaci, am inceput sa visez un portbagaj plin cu colaci:)]. Pe care i-am terminat in timp record, in ciuda faptului ca n-am avut cine stie ce pofte si n-am facut cine stie ce excese – alimentar vorbind.

Mama, in schimb, satula de zilele petrecute in bucatarie de cind cu sarbatorile de iarna, nu-si aducea aminte decit un lucru: si anume, ca la tara, masa de sarbatori insemna o cratita imensa cu carne si cirnati, prajite, racituri, piine de casa, colaci, cozonaci, vin, mere, mai rar nuci (nu prea aveau…) si un bors. Ce atitea balmanjale, ca sa-l citez pe Birzoi (ot Birzoieni)?

Tartele au iesit taaaare bune. Una e deja istorie:)

Lasă un răspuns

