Sesam!

04.11.07 11:05:35

In turca, i se zice Sesam. Sesamli scrie pe ambalajele susanului gata preparat, semintele lipite laolalta intr-o lama fina cu ajutorul unui sirop de zahar sau miere. Si e ieftin.

Susanul, din condiment pentru bucataria orientala, a ajuns la noi sub forma de dulciuri. Il poti lua de la coltul strazii cu 30 pina la 50 de bani, sau de la supermarket, intr-un ambalaj pe care scrie ce este (baton cu susan si miere), pe care scrie firma (Star Foods) si pe care mai scrie si „calitate garantata”. Joli, n’est ce pas?

Dar de ce nu-l intilnim decit pe covrigi, patiserie, piine si ca dulce? De ce nu si in sosurile de carne pentru paste, in pilaf, printre antreuri (ce cuvint dragut:)… Eu una am mai intilnit susanul si pe chiftelutele de „catering”, dar si la Kaufland, sub forma de pungi de citeva sute de grame. Mmmm, susan gata prajit, aproape amarui, de mincat cu lingurita, acasa, la televizor… Nu stiu daca era susanul colectat dupa ce faceau piinea sau covrigii, daca erau scuturaturile, dar avea un gust foarte bun. Asa incit am decis sa si gatesc cu el, data viitoare cind o sa am ocazia (tocmai ce terminasem punga de susan over a good movie).

Am facut un sos de carne de pui si champignoni, pentru paste, in care susanul, oregano-ul si pasta de rosii au facut tot restul. 

Reteta? Pai se caleste o ceapa, se adauga bucatelele mici de carne, care se lasa si ele sa se caleasca putin. Apoi ciupercile taiate (care lasa suc, daca sint proaspete) si putina apa. Dar putina, numai cit sa permita amestecului sa fiarba. Urmeaza condimentele. Eu am dat iama in dulapiorul de la bucatarie al sora-mii, unde am gasit oregano, susan (de data asta, neprajit), stafide si o portocala. Am presarat stafidele, care s-au umflat imediat, susanul, apoi pasta de rosii desfacuta in putina apa. Le-am lasat la redus, cit timp s-au fiert pastele, apoi, cind era gata sa inceapa a se lipi de cratita, am stors portocala deasupra. Gata!

One response to “Sesam!

  1. • 05.11.07 12:56:26, Ratonul-iscoditor
    Cu susan DA, cu stafide NU!
    Nu ne orientalizam gusturile chiar asa:)))
    • 06.11.07 02:16:00, v
    depun marturie ca mincarurile cu stafide sint, ca sa zic asa, bune rau!😀
    • 06.11.07 12:09:48, Ratonul-iscoditor Incercam, dar daca ne indulcim prea tare,
    stim la cine sa ne gandim cu drag!!!:)))
    • 06.11.07 14:38:09, gaja dilla
    La domnul diabet? La cutit si aspirator de lipide?
    La stomatolog?
    Oricum, nu cred ca dulcele in mincare ar fi o chestie interzisa sau macar tabu in cultura noastra. Sa ne aducem aminte mincaruri traditionale, cum ar fi mincarea cu prune uscate, muraturile cu mere, pepeni (e drept, nu sint dulci…) si alte exemple de felul asta.
    Pentru ca, totusi, sintem la portile Orientului…
    • 06.11.07 19:02:36, greenfield
    Blogul acesta are farmecul bucatariei de calitate. Apartine gourme-ului, nu, gourmand-ului.
    Mancarurile, mirodeniile, legumele, fructele au o anumita poezie a lor. Asa cum comunica culorile, aromele, gustul are si el ceva de spus.
    Mie, personal, mancarea de prune uscate sau de gutui, nu-mi place din copilarie, asa cum nu-mi place iaurtul cu fructe. Dar, am mancat o data in Grecia o musaca de vinete cred, care avea deasupra un strat de aluat dulce, delicios, deci se poate…
    • 07.11.07 11:09:17, zully
    I`m in😀

Lasă un răspuns

